۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۳۷۵۷۰
آیت الله مقتدایی در گفت وگویی مطرح کرد؛

بیانیه گام دوم هدیه الهی به ملت ایران است| لزوم استخراج مبادی فقهی بیانیه

بیانیه گام دوم هدیه الهی به ملت ایران است| لزوم استخراج مبادی فقهی بیانیه
قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبییین مهم ترین ماموریت حوزه های علمیه در قبال بیانیه گام دوم انقلاب، این بیانیه را هدیه الهی به ملت بزرگ ایران دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی نایب رییس شورای عالی حوزه و استاد برجسته قم در گفت وگویی به تبیین مهم ترین رسالت روحانیت و حوزه‌های علمیه در قبال بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت.

وی همچنین در این گفت وگو در رابطه با ظرفیتی که با صدور این بیانیه ایجادشده است و همچنین عوامل مهمی که در رشد و پایداری فرهنگ انقلاب اسلامی مؤثر است، توضیحاتی ارائه داد.

از نگاه آیت الله مقتدایی استخراج و تبیین مبادی فقهی و دینی محورها و موضوعات مهم تصریح شده در بیانیه گام دوم انقلاب مهم ترین رسالت حوزه های علمیه و روحانیت است.

عضو شورای عالی حوزه همچنین درباره رسالت مسؤولان و دستگاه های مختلف در قبال بیانیه گام دوم انقلاب بیانات مهمی را ایراد که مشروح کامل آن تقدیم خوانندگان و مخاطبان می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

خدای بزرگ را شاکرم که با عنایت و تفضل ایشان و توجه ویژه حضرت صاحب‌الامر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء جمهوری اسلامی ایران 40 ساله شد. با تمام دشمنی‌های سرسختانه قدرت‌های بزرگ جهان و به قول خودشان فلج کننده، این نظام موفق شد جشن چهلمین سال تشکیل خودش را منعقد کند با اینکه دشمنان با تلاش‌های خودشان که برای سقوط نظام ضرب‌الاجل تعیین کرده بودند بحمدالله و به فضل الهی و با عنایت پروردگار و توجه خاص حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء این نظام موفق شد که برنامه 40 ساله اول را به پایان برساند و در قدم دوم به فضل الهی به چهل سال دوم وارد شود.

با همه این فشارها و تحریم و در چنین شرایطی بود که مقام معظم رهبری دامت برکاته بیانیه گام دوم را خطاب به ملت ایران مرقوم فرمودند و به نظرم این برنامه مکتوب گام دوم انقلاب یک هدیه الهی برای ملت ایران است و اقشار مختلف جامعه همه مسئول هستند و باید در اجرای این برنامه کوشش و سعی داشته باشند.

به نظر من وظیفه روحانیت در این زمینه تبیین و توضیح این بیانیه برای عموم مردم است. بیانیه مشتمل بر بخش‌های متعددی است که باید این بخش‌ها تفکیک شود و روحانیت محترم هم برای خودشان و هم برای مردم این‌ها را تبیین کنند، توضیح بدهند و وظایف هر یک را از بیانیه تعیین کنند.

مسئولین محترم هم در مقابل این بیانیه موظف هستند بخش‌های مختلف بیانیه را تفکیک کنند و برای هر بخشی گروهی را معین کنند مخصوصاً از بین جوان‌های انقلابی، جوان‌های متدین، جوان‌های با انگیزه که بحمدالله فراوان هستند و در همین بیانیه مورد خطاب مقام معظم رهبری هم بوده و هستند، به عهده این‌ها بگذارند که ان‌شاءالله این اقدام موجب پیشرفت علمی و اخلاقی مردم، تأمین عدالت و امنیت در جامعه، مبارزه با فساد و استکبارستیزی و امثال این‌ها بشود.

نسبت به وظیفه روحانیت علاوه بر آنچه که گفته شد، حضرت آقا هفت توصیه دارند که بسیار مؤثر و بسیار جالب است؛ روحانیت در اینجا هم مسئولیت مستقیم دارد.

یکی از این توصیه‌ها، اخلاق و معنویت است که روحانیت موظف است برنامه‌هایی برای جوانان، برای مردم و برای همه گروه‌هایی که تعیین می‌شوند داشته باشد و در اجرا هم آن را با موازین شرعی منطبق کنند. حتی روحانیون معظم سعی کنند که مبادی فقهی و شرعی و دینی این موضوعات را پیدا کنند که هر بخش وظایف خود را منطبق با موازین اسلام تطبیق بدهند که بیشتر خواسته مقام معظم رهبری همین است.

توصیه به رعایت عدالت، وظیفه روحانیت است. توصیه به مبارزه با فساد که مسئولین مبارزه با فساد در مبارزه جدی باشند و در مبارزه با استکبار و در رابطه با استکبارستیزی باید جدی باشند و بدانند دشمنان نه‌تنها کوتاه نیامده‌اند بلکه با برنامه‌های مختلف و با ائتلاف در مقام ضربه زدن به نظام هستند و مردم را هم تشویق به آشوب و اختلاف و دو دستگی می‌کنند این رفتار دشمنان است که ما باید در مقابل آن‌ها جدی بایستیم و سعی کنیم که ان‌شاءالله امت ما با یک جدیت و یک اتحاد و وحدت کامل و کافی همان مسیر دوران 40 ساله قبل را با اتقان بیشتر ادامه بدهند. بحمدلله انقلاب پیامدها و برکت‌های بسیار بالایی به همراه داشته که شاهد آن‌ها هستیم و با استفاده از کارشناسان مؤمن، متدین و انقلابی بتوانیم یک نظام پیشرفته‌ای در جهان پیاده کنیم که در هر قسمتی ان‌شاءالله پیشرو باشد.

دستگاه قضایی در این دوران مسئولیت بالایی دارد. باید در مبارزه با فساد قاطع برخورد کند تا ان‌شاءالله فساد را در اجتماع ریشه‌کن کنیم و مجرمین و مفاسد آن‌ها و مجازاتشان را هم اعلان عمومی‌ کنند که تأثیرگذار باشد. در زمان حضرت امام اوایل انقلاب، شورای عالی قضایی بود یک وقتی حضرت امام دستور دادند که در نقاطی که جرائمی، نارضایتی عمومی ایجاد می‌کند؛ ظرف یک هفته پرونده متهم آن جرائم بررسی و حکم هم اجرا شود. حتی در بعضی از موارد مرحوم امام در یک پرونده دستور می‌دادند که این پرونده در ظرف چند روز رسیدگی و حکمش اجرا شود. این‌ها باعث این می‌شد که فساد قطع شود. وقتی این برنامه در آن زمان اجرا شد، از خراسان یادم است مسئولین نیروهای انتظامی و نظامی اعلام کردند از آن موقع که این برخوردهایِ جدی صورت گرفت؛ جرائم افت محسوسی پیدا کرده است. پس برخورد قاطع این جور تأثیر دارد.

همچنین مسئولین امنیتی باید آنچه که موجب اغتشاش در اجتماع می‌شود موجب اختلاف در اجتماع می‌شود جدی برخورد کنند. اگر این اقدامات جدی انجام گیرد هم فساد کم می‌شود و هم ایجاد اختلاف در بین مردم برداشته می‌شود و می‌توانیم یک نظام جامع و پیشرفته ارائه بدهیم که الگو برای نظام‌ها و کشورهای دیگر باشد. که این خودش موجب عزت اسلام و مسلمین و موجب اعتماد مردم به این نظام و تشویق ایشان به ایمان و اسلام خواهد شد. ان‌شاءالله. /924/ج

منبع: جامعه مدرسین

حسین عجمی
ارسال نظرات